Guy Fleisher

Guy Fleisher
Guy Fleisher
BiografieGuy Fleisher (*1986) ist ein multidisziplinärer Klangkünstler, der in Israel geboren wurde und in Porto lebt. Im Alter von neun Jahren begann er, Schlagzeug zu spielen, und trat mit 18 Jahren bereits mit lokalen Rockbands auf. Seither hat er sich mit verschiedenen Kompositionsmethoden beschäftigt. Fleisher hat einen Bachelor-Abschluss in Jazz/Musikperformance von der Jerusalem Academy of Music and Dance und einen Master in Sonic Arts von der Goldsmiths University of London. Sein künstlerischer Fokus liegt auf interaktiven und generativen Prozessen sowie multidisziplinären Perspektiven auf audiovisuelle Kunst. Fleisher hat ein grosses Interesse am Klang der Umwelt und der Interaktion zwischen Licht und Klang. Seine Arbeit umfasst Musik und Sounddesign für Video und Tanz sowie interaktive Klangkunst und Installationen. Seine aktuelle Forschung konzentriert sich auf die Verräumlichung von akusmatischer Musik und deren Ausweitung auf den Bereich der Medienkunst, wobei es Fleisher hauptsächlich um Aspekte der Umweltökologie und Akustik geht.

ABOUT Guy Fleisher: «Jaffa Daze»

A conversation with the Moazin of the Givat Aliya Mosque, Ramadan 2020. The conversation formed between the casual listener and the muslim call-to-prayer, is well known in the daily Israeli reality. During the month of Ramadan, the daily prayer is different to the rest of the year, with added sections meant to amplify the feeling of religious conviction. During the month of Ramadan, in the muslim society, there is much more rigor on good deeds. The followers and believers read more in the holy Quran in prayer, emphasizing the importance of morals between people. Throughout the month, there is special attention to people with mental illnesses: in the past well-voiced anchor men were invited to read for the aforementioned phrases from the book. Until today, followers pray in certain mosques at dawn-break, to relieve the insomnia of believers, in an attempt to lower their suffering, as well as adding to their spiritual exuberance. The rules, as well as the fasting, express the overcoming of bodily needs and empathy towards people weaker spiritually.
The main motif of the piece is blurring the transition between borderline points of prayer as an environmental object, to a musical object. As the piece plays out, according to the amplitude of the prayer, the differentiation between the Moazin singing the prayer, and its subjective disposition as a sound object, fluctuates in the subjective carrier of musical emotion, and meaning. This musical conversation does not take a stand, nor does it present the listener an opinion. Rather, the use of hyper-realism is amplified, giving way to a transcendental experience which strengthens the perception of environmental sound as musical.
Link
  1. Website Guy Fleisher
Zurück