José del Avellanal Carreño

Jose del Avellanal
José del Avellanal Carreño
BiografieJosé del Avellanal Carreño (*1998) ist ein in der Schweiz-lebender Komponist, Vokalkünstler und Performer, der ursprünglich aus Madrid stammt. Er studierte Komposition am Royal Northern College of Music (RNCM) bei Emily Howard und Steven Daverson und schloss sein Studium mit Auszeichnung ab. Derzeit ist er Student von Simon Steen-Andersen, Franziska Baumann und Daniel Gloger an der Hochschule der Künste Bern. Sein Werk, das eine grosse Faszination für multimediale Kreation und Theatralik zeigt, dreht sich um musikalische Erzählungen, unvollkommene Technologien, musikalische und körperliche Gesten und die Erforschung des Konzepts des Menschen in der Musik.
Die Musik del Avellanals wurde u.a. von Les Percussions de Strasbourg, Arxis Ensemble, Ensemble Shockwave, Philipp Lamprecht (Meitar Ensemble), Oliver Janes (Birmingham Contemporary Music Group), Ausiàs Garrigós Morant (Riot Ensemble), Weston Olencki und dem RNCM Brand New Orchestra aufgeführt. Er wurde mit dem WE:NOW International Festival for Youth Art Music Award (2022) und dem RNCM Creative Innovator Award (2021) ausgezeichnet. Als Sänger konzentriert er sich hauptsächlich auf zeitgenössische Musik und war an Uraufführungen von Werken von Éliane Radigue, Jiwon Seo, Ali Latif-Shushtari, BUREAU BUREAU, Ezequiel Capellano und eigener Kompositionen beteiligt.

ABOUT José del Avellanal Carreño: «Manchester, May 2021 (Calling Dreams)»

This work was created in May of 2021 in collaboration with baritone Oscar Faulkner, conceived as a farewell project to our time as undergraduate students at the Royal Northern College of Music. The piece makes use of bits of recorded conversations between Oscar and myself, in which we shared memories of our time in Manchester before the COVID-19 pandemic took place and reflected on our experiences and growth having reached the end of our four years of study. Through the use of these snippets of conversation, the piece aims to capture and preserve a little fraction of who we were at that time; a fragment our reality and circumstances before we parted ways from Manchester and embarked on the next chapter of our lives.
The work also includes a setting of Georgia Douglas Johnson’s short poem «Calling Dreams», a triumphant statement of hope and ambition. This poem is used to express our former view of the world as young music students early in our studies – idealistic, bold, and somewhat naïve –, as well as our later attitude of more mature and grounded excitement for what the future may hold. The entire soundscape of the piece, with the exception of the background sounds from my recorded conversations with Oscar, was created through a series of guitar and vibraphone samples from guitarist Will Scattergood and percussionist Amy Gray - recorded in person in March of 2020, just a few days before the COVID-19 pandemic forced the RNCM to shut down.
Link
  1. Website José del Avellanal Carreño
Zurück